Onderzoek toont aan dat spelervaringen leiden tot 80% meer leereffect dan traditionele leermethoden zoals het lezen van een boek of het bijwonen van een presentatie. Alleen dit zou voor elke leidinggevende al een signaal moeten zijn om zijn of haar organisatie meer via deze methode te laten leren. Als (HR)directeur, manager of medewerker is dit een goede reden om in elk ontwikkelprogramma een spel als dit te spelen.
Een managementgame leent zich bij uitstek voor het ‘beleefbaar’ maken van termen zoals bijvoorbeeld samenwerking, communicatie of besluitvorming. Over deze begrippen kan uren worden gepraat, maar je kunt ze ook ‘beleven’ in een game om daarna gezamenlijk in de dagelijkse praktijk toe te passen.
Behalve dit voordeel levert een managementgame
- Verrassende inzichten
- Een dynamische setting waarbij deelnemers elkaar op een andere manier treffen
- Direct toepasbare inzichten die van toepassing zijn voor de dagelijkse werkzaamheden
- Versterking van waarden, communicatie, afspraken en samenwerking binnen teams
- Een lach op de gezichten van je teamleden
Of je het nu game based learning, gamification of seriousgaming noemt: het komt op het zelfde neer: spelend leren!
Motivatie van andere organisaties
Diverse organisaties zetten het instrument van de managementgame al in. Een aantal redenen voor deze organisaties om te werken met een managementgame:
- Veilige omgeving: Door het oefenen in een gesimuleerde, veilige omgeving, krijgen de deelnemers snel een dieper begrip van het onderwerp, waardoor het gemakkelijker wordt om hun vers opgedane kennis toe te passen in het onderwerp.
- Directe feedback: door 'te spelen' geeft dit de deelnemers onmiddellijk feedback op hun acties, waardoor ze hun aanpak kunnen aanpassen en hun prestaties direct kunnen verbeteren
- Flexibel: Waar training vaak vanuit een one-size-fits-all benadering werkt, biedt het gebruik van game de mogelijkheid om dezelfde inhoud op verschillende manieren aan te bieden.
Locatie & aanvullende mogelijkheden
Famiglia is een eventspel, wat betekent dat deelnemers met elkaar in een ruimte het spel spelen. Het analoog, dus niets digitaal: ouderwets met elkaar een spel spelen. Dit kan zowel op de locatie van de klant als op een externe locatie.
Deze ervaring leent zich uitstekend om afgesloten te worden met een borrel of lunch of diner in Italiaanse sferen.
Optioneel kan voor de start van de game, en om in de sfeer te komen, een keynote van Jan-Joost Kroon worden gegeven. Hij vertelt in 30-45 minuten de essentie van zijn boek: van Capo tot CEO, leerzame inzichten van de Italiaanse maffia.